Chargeback - jak odzyskać pieniądze, płacąc kartą?

16 grudnia 2015
Chargeback - jak odzyskać pieniądze, płacąc kartą?

Obecnie prawie każdy dorosły Polak posiada w portfelu przynajmniej jedną kartę płatniczą. Niewielu z nas zdaje sobie jednak sprawę z możliwości, jakie oprócz płatności daje nam ten instrument - dzięki usłudze chargeback możemy odzyskać wydane za pomocą karty pieniądze, jeśli towar, za który zapłaciliśmy bezgotówkowo, nie został nam dostarczony lub był niezgodny z opisem.

Chargeback to usługa dostępna dla wszystkich posiadaczy kart Visa i MasterCard. W wyniku uruchomienia tej procedury następuje zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy towaru lub usługi na rachunek nabywcy-właściciela karty. Chargeback to inaczej obciążenie zwrotne, dzięki któremu posiadacz karty płatniczej może otrzymać z powrotem wydane pieniądze, np. w przypadku gdy sprzedawca nie wywiązał się ze swoich obowiązków lub sprzedał wybrakowany towar.

Jak wygląda procedura chargeback?

Reklamację w ramach chargebacku należy zgłosić do banku, który wydał nam kartę. Następnie instytucja finansowa rozpatruje wniosek reklamacyjny i jeśli wyda decyzję pozytywną, pieniądze wracają na numer rachunku przypisany do karty.

Reklamację możemy zgłosić telefonicznie, osobiście w oddziale banku lub na piśmie. Do wniosku należy dołączyć dokumenty, które potwierdzają dokonanie płatności, np. wydruk z terminala będący dowodem obciążenia karty, a także posiadaną dokumentację sprawy, np. kopie listów, które wysłaliśmy do sprzedawcy w celu odzyskania pieniędzy. Wcześniejsze próby odzyskania wydanych pieniędzy istotnie zwiększają nasze szanse na pozytywne rozpatrzenie reklamacji w ramach chargebacku. Po przyjęciu dokumentacji bank za pośrednictwem agenta rozliczeniowego kontaktuje się ze sprzedawcą i prosi go o zajęcie stanowiska w sprawie reklamacji. Po weryfikacji zdania sprzedawcy instytucja finansowa podejmuje ostateczne stanowisko – czy uznaje chargeback, czy też nie. W przypadku pozytywnego załatwienia sprawy pieniądze zostają przelane na konto posiadacza karty.

W jakich sytuacjach chargeback nam przysługuje?

Z procedury chargeback możemy skorzystać w następujących sytuacjach:

  • gdy bankomat nie wypłaci pieniędzy, a saldo naszego rachunku zostanie obciążone tą kwotą,
  • gdy anulowano transakcję, a rachunek karty został obciążony,
  • gdy podejrzewamy, że transakcja powstała w wyniku oszustwa,
  • z powodów technicznych, np. gdy nastąpiła odmowa autoryzacji transakcji, a mimo to rachunek przypisany karty został obciążony,
  • gdy zamówione i dostarczone towary lub usługi, za które nastąpiła płatność, nie były zgodne z zamówieniem.

Procedurę chargeback można rozpocząć już w momencie, w którym dana transakcja zostanie zaksięgowana na rachunku karty. Czas na złożenie reklamacji zależy od rodzaju usługi, którą reklamujemy, a wynieść może od 45 do nawet 540 dni.

, ekspert Comperia.pl
Dodaj do

Sprawdź teraz najlepsze konta

Bank
Odsetki
po podatku
Koszty
uzytkowania
Opłata
za prowadzenie
Ocena
klientów
Alior Bank
Konto Internetowe
0.00 PLN
6.00 PLN
0.00 PLN
BOŚ
EKOkonto bez Kosztów
0.00 PLN
5.00 PLN
0.00 PLN
Santander Bank Polska
Konto Jakie Chcę - dla młodych
0.00 PLN
5.00 PLN
0.00 PLN
Porównaj więcej banków

Komentarze (0)

Dodaj komentarz (+)
x zamknij
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Bądź pierwszy! Rozpocznij dyskusję na ten temat!