Zalałeś kartę płatniczą? Sprawdź, co robić

03 marca 2016
Zalałeś kartę płatniczą? Sprawdź, co robić

Karty płatnicze są przez nas dość często używane, a banki na ogół wydają je z terminem ważności na około 3 lata. Nie każdy płatnik dotrwa do czasu wymiany. Czasami karty ulegają uszkodzeniu z prozaicznych przyczyn, np. rozlana kawa czy wypranie w pralce. Co robić w przypadku, gdy uszkodzimy kartę poprzez zalanie?

Karta płatnicza (debetowa, kredytowa lub obciążeniowa) to w zasadzie zwykły kawałek plastiku, który najczęściej nosimy w kieszeni lub w portfelu. Zawsze mamy ja przy sobie, bo często z niej korzystamy. W zawiązku z tym normalne jest, że tego typu narzędzie jest narażone nie tylko na zabrudzenie, uszkodzenia, ale także na zużycie. Karta może ulec uszkodzeniu w sposób uniemożliwiający jej dalsze działanie, np. odłamanie rogu karty lub w taki sposób, że nie da się z niej więcej korzystać, np. przełamanie na pół czy rozmagnesowanie. Najgorzej jest, gdy nasza karta ulegnie uszkodzeniu na długo przed terminem jej wymiany. Na szczęście banki przewidują także tego typu przypadki.

Wymiana karty to koszty

Gdy nasza karta ulegnie poważnemu uszkodzeniu, które uniemożliwia dalsze z niej korzystanie, powinniśmy złożyć w banku wniosek o wydanie duplikatu karty. Niestety najczęściej w takich przypadkach instytucja finansowa pobiera opłatę za taką usługę. Pobranie opłaty jest zależne od powodu wymiany karty. Jeśli bank uzna, że przyczyna uszkodzenia wynikała z winy klienta, a nie z innych przyczyn, wtedy nalicza opłatę.

Nowa karta a czas oczekiwania

Dodatkowym problemem w przypadku wymiany karty jest to, że bank na jej przesłanie ma około 14 dni. To może stanowić kłopot w sytuacji, gdy nasza karta jest bardzo uszkodzona. W takim przypadku możemy zamówić kartę niespersonalizowaną, którą możemy dostać bezpośrednio w palcówce banku. Możemy jej używać w trakcie czekania na przesłanie nowej karty.

Kiedy można wnioskować o nową kartę?

Banki określają sytuacje, w których klient może wnioskować o wydanie duplikatu karty. Są to następujące przypadki:

  • rozmagnesowanie paska magnetycznego karty lub uszkodzenie chipa w karcie;
  • błędne wyprodukowanie karty – może się zdarzyć, że karta zostanie wyemitowana z jakimiś błędami, np. z niepoprawnie nadrukowanym numerem, albo z błędnymi danymi klienta;
  • uszkodzenie fizyczne karty (np. zgięcie, pęknięcie karty) – mechaniczny „uraz” karty z winy klienta;
  • całkowite zniszczenie karty – na przykład jej przełamanie;
  • zmiana danych personalnych klienta banku, np. po zawarciu małżeństwa.

Duplikat czy nowa karta?

W przypadku uszkodzenia karty możemy zamówić duplikat karty, który będzie miał ten sam numer karty i numer PIN, co uszkodzony płatnik lub zdecydować się na zupełnie nowa kartę z innymi numerami.

, ekspert Comperia.pl
Dodaj do

Sprawdź teraz najlepsze konta

Bank
Odsetki
po podatku
Koszty
uzytkowania
Opłata
za prowadzenie
Ocena
klientów
Santander Bank Polska
Konto Jakie Chcę
0.00 PLN
3.00 PLN
0.00 PLN
Alior Bank
Konto Internetowe
0.00 PLN
6.00 PLN
0.00 PLN
T-Mobile Usługi Bankowe
Konto Freemium
0.00 PLN
6.00 PLN
0.00 PLN
Porównaj więcej banków

Komentarze (0)

Dodaj komentarz (+)
x zamknij
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Bądź pierwszy! Rozpocznij dyskusję na ten temat!